محدودیت‌های چاپ سه بعدی

هر زمان که نام شکلات می‌آید، می‌توان طرفداران پروپاقرص آن را در سراسر جهان مشاهده کرد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، چیزی شبیه به نوشیدنی کاکائو و شکلات وجود داشته است. از این رو علاقه انسان به این محصول خوشمزه از گذشته وجود داشته است و به مرور صنعت شکلات به اوج خود رسیده است. ظهور چاپگرهای سه بعدی باعث شده است تا صنعت شکلات سازی به یک مرحله جدید برسد.
تولید مواد افزودنی در بسیاری از بازارهای مواد غذایی ورود پیدا کرده است، از این رو جای تعجبی وجود ندارد که پرینترهای سه بعدی بر صنعت شکلات نیز تاثیر گذاشته باشند.

طی چند سال اخیر برخی از کمپانی‌ها مانند نستله در حال آزمایش بر روی چاپ شکلات سه بعدی بودند که باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در این صنعت شده است.

با توجه به فناوری‌ها و تجهیزات جدید، طعم و مزه تنها برای خرید شکلات کافی نیست، چرا که امروزه طراحی آن یک جنبه مهم در صنعت تبدیل شده است و در اغوا کردن مشتری، مدل‌های سه بعدی می‌توانند یک محصول قابل توجه و ویژه باشد.

نحوه چاپ سه بعدی شکلات

اکثر چاپگرهای سه بعدی شکلات سازی شبیه به چاپگرهای سه بعدی معمولی کار می‌کنند. به جای تزریق رشته‌های فیلامنت، به کمک سرنگ‌های مخصوص به پرینترهای سه بعدی شکلات تزریق می‌شود و پس از آن شکلات در دمای چاپ شده نگهداری می‌شود. سر اکسترودر به دور خود می‌چرخد تا شکلات مایع در شکل مورد نظر لایه گذاری می‌شود و در دمای مناسب به شکل جامد خنک می‌شود. سیستم سرنگ و بارگیری شکلات از تجهیزات ایمن، استرلیزه و کارآمد ساخته شده است و شکلات را تازه نگه می‌دارد. در صورت حفظ دما در حد مطلوب و تعریف شده، شکلات در سرنگ خشک نمی‌شود و پس از چاپ نیز شل نخواهد شد.

شکلات سه بعدی

چرا چاپ سه بعدی شکلات سخت است؟

چاپ سه بعدی پلاستیک و فیلامنت از شکلات آسان‌تر است با این حال محدودیت‌های چاپ سه بعدی در شکلات دیده می‌شود. به این دلیل که شکلات در دمای محیط تغییر شکل می‌دهد و شکلات ذوب شده به سرعت سفت نمی‌شود. گاهی این مسئله می‌تواند منجر به از بین رفتن شکلات چاپی شود.

نوع شکلات تزریق شده به دستگاه نیز مهم است. به این دلیل که شکلات شیری، با شکلات تلخ ویسکوزیته متفاوتی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از شکلات‌های با کیفیت استفاده شود.

در غیر این صورت لازم است که شکلات بر روی دستگاه با دمای پایین چاپ شود. از آنجایی که شکلات مایع با توجه به بافت نرمی که دارد درون یک رشته سخت قرار نمی‌گیرد، شکلات مذاب در کارتریج ذخیره می‌شود و به کمک سرنگ اکسترود می‌شود.

محدودیت‌های چاپ سه بعدی شکلات

از آنجایی که فناوری چاپ سه بعدی شکلات تقریبا جدید است، این صنعت هنوز در حال تحقیق و توسعه است و به خوبی نمی‌داند که می‌تواند چه امکاناتی را با استفاده از این فناوری در اختیار داشته باشد و آن‌ها را پیاده و اجرا کند.

چاپگرهای سه بعدی برای تولید انبوه شکلات مناسب نیستند، با این حال برای مصرف کنندگانی که به دنبال محصولات سفارشی و منحصر به فرد هستند، مناسب می‌باشند. مشکل اصلی پرینترهای سه بعدی دما می‌باشد. این روند می‌تواند بسیار وقت گیر باشد و تمام این موارد به دلیل محدودیت‌های دماست. شکلات باید به اندازه کافی گرم شود تا قابل طراحی و چاپ باشد و در عین حال بسیار مهم است که پس از چاپ به اندازه کافی خشک و سرد شود تا شکل اصلی خود را حفظ کند.

مهم‌ترین مزایای پرینترهای سه بعدی در صنعت شکلات سازی

علاوه بر اینکه چاپگرهای سه بعدی شکلات‌های خوشمزه و خوراکی را تولید می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کنند تا آن‌ها در شکل‌ها و فرم‌های مورد نظر طراح و یا مصرف کننده ایجاد شده و سفارشی سازی شوند. به طور کلی چاپ سه بعدی امکان سفارشی سازی هر محصول را فراهم می‌کند، در نتیجه مصرف کنندگان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را تولید کنند.

برای چاپ سه بعدی شکلات همواره این توصیه وجود دارد که از مدل‌های بیش از حد پیچیده استفاده نکنید. در عوض نمونه‌هایی را انتخاب کنید که دارای جزئیات خوب و پشتیبانی زیاد یا زوایایی با شیب مناسب هستند. چاپ مدل‌های پیچیده باعث می‌شود که سرعت چاپ کاهش یابد و زمان بیشتری برای خشک شدن و سفت شدن شکلات تا مونتاژ لایه بعدی نیاز باشد.

شکلات سه بعدی

همانطور که به آن اشاره کردیم صنعت شکلات هنوز در جهان از طریق چاپگرهای سه بعدی گسترش نیافته است. دما، زمان و فرایند ساخت از جمله موضوعات اصلی و مهمی هستند که برای کارایی بیشتر لازم است که توسعه یابند.

با توجه به قابلیت‌های کاربردی و محدودیت‌هایی که توسط تکنیک‌های چاپ سه بعدی برطرف شده است، نه تنها مصرف کنندگان بلکه آشپزهای حرفه‌ای و هنرجویان این رشته نیز می‌توانند از تولید طرح‌های خلاقانه در شکلات چاپی لذت ببرند، زیرا این فناوری در آشپزخانه‌های حرفه‌ای و کلاس درس نیز قابل استفاده خواهد بود. در کنار روش‌های سنتی در آشپزی، چاپ سه بعدی این امکان را فراهم می‌کند تا از طرح‌های پیچیده برای تولید و سفارشی سازی محصولات استفاده کرد.

انواع کارخانه‌های شکلات سازی

امروزه بسیاری از کمپانی‌های شکلات سازی از این فناوری استفاده می‌کنند.

هرشی

کارخانه شکلات سازی هرشی از سال ۲۰۱۵ اقدام به تولید شکلات‌های سه بعدی کرد. چاپگرهای آن‌ها قادر به تولید طرح‌های پیچیده نواری تا ۴۰ گرم به صورت سریع و دقیق می‌باشند. این پرینترهای سه بعدی به صفحه لمسی تعاملی مجهز هستند و کاربران می‌توانند برای سفارشی سازی بیشتر از این تکنولوژی استفاده کنند.

کارخانه شکلات سازی لامیام

لامیام یک فروشگاه شکلات بلژیکی است که در چاپ سه بعدی شکلات تخصص دارد. این شرکت با شناخت مزایای این فناوری در این صنعت به شهرت قابل توجهی دست یافته است. موفقیت آن‌ها در چاپ سه بعدی شکلات باعث شده است تا بتوانند طرح‌های هندسی با مدل‌های پیچیده و ساختارهای ظریفی از شکلات را تولید کنند.

در نهایت می‌توان گفت که استفاده از پرینترهای سه بعدی در صنایع غذایی روند رو به رشدی را طی می‌کند و همچنان نیز در حال حرکت است. به این دلیل که بسیاری از فعالان در این عرصه می‌توانند طرح و ایده‌های مورد نظر خود را خلق کنند. به همین دلیل در آینده این پتانسیل وجود خواهد داشت که مواد غذایی ساخته شده به کمک پرینترهای سه بعدی به تولید انبوه برسند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *